
1. KEMAHIRAN TINGKAH LAKU MEMBERI PERHATIAN
a) Kedudukan Tubuh Badan
- Kedudukan tubuh kaunselor condong ke hadapan iaitu kearah klien.
- Menunjukkan kepada klien yang kaunselor itu berminat mendengar.
- Berseri sewaktu menerima klien
- Tidak muram agar klien tidak berfikiran mengganggunya.
- Pembimbing menanti apa jua yang diperkatakan oleh klien.
- Mengalihkan pandangan mata jika klien berasa malu.
- Klien bercakap dengan panjang lebar.
- Gerak isyarat, anggukan kepala, perkataan tunggal, perawatakan badan atau ulangan perktaan-perkataan penting.
2. KEMAHIRAN MENDENGAR
- Carl Rogers, seorang kaunselor hendaklah mendengar secara aktif.
- Tentangan mata dikekalkan sehingga klien itu bercakap
- Mendapat lebih banyak maklumat
- Soalan tertutup hanya memerlukan jawapan ‘ya’ atau ‘tidak’
- Soalan terbuka hanya memerlukan penghuraian
- Berusaha memahami masalah, barulah kaunselor akan dapat gambaran yang lebih jelas dan jitu tentang kesulitan yang dihadapi pelajar.
- Memperoleh gambaran menyeluruh serta latar belakang sesuatu masalah.
- Memahami serta merasai apa-apa yang dirasai oleh klien
- Aspek kognitif (idea atau minda) dan aspek afektif (perasaan)
- Kepentingan ; Membina hubungan dengan klien
-Menyemak pemahaman dengan klien
-Memberikan sokongan
-Melicinkan komunikasi
-Meningkatkan tumpuan
-Menyekat kaunselor
-Menggalakkan tindakan klien
6.REFLEKSI IDEA
- Kaunselor itu membalikkan kata-kata klien
- Membantu klien mencapai kesedaran diri dan kefahaman diri
- Aspek emosi klien
- Meningkatkan lagi tahap kesedaran klien tentang perasaan sebenar yang dialami.
- Menyemak pemahaman masalah yang dikemukakan klien.
- Aspek intelek dipentingkan dalam kata-kata klien agar kaunselor memperoleh gemabaran yang lebih jelas mengenai masalah yang dihadapi klien
- Kaunselor berkongsi maklumat atau pengalaman diri sendiri dengan klien
- Mestilah releven serta boleh mendatangkan kelegaan kepada klien
- Kaunselor meringkaskan kenyataan klien dari semasa ke semasa berdarkan perkara yang dicurahkan
- Meningkatkan pemahaman diri klien tentang masalah yang dihadapinya.
- Konselor mendapati apa yang dinyatakan (kata-kata) oleh pelajar adalah berlainan daripada tindakannya.
- Menjalankan aktiviti mengikut pandangan mereka sendiri.
- Menurut Hadley, cadangan dan nasihat ialah teknik-teknik yang sama dengan pujukan.
- Klien berhenti bercakap kerana dia berasa tidak selesa untuk memberikan maklumat.
- Klien sedang mengadakan penerokaan diri iaitu dia akan mendapat celik akal terhadap masalah yang hadapinya.
- Meramalkan perasaan klien dari semasa ke semasa
- Kaunselor boleh bertutur dalam suasana ‘di sini dan ketika ini’ (here and now).
- Menggulung segala yang dibincangkan dalam sesi kaunseling.
- Merumuskan perkara-perkara penting yang telah dibincangkan bersama-sama klien.