Kemahiran Kaunseling
posted by Unknown July 15, 2018 0 comments


1.  KEMAHIRAN TINGKAH LAKU MEMBERI PERHATIAN 

a)   Kedudukan Tubuh Badan
  • Kedudukan tubuh kaunselor condong ke hadapan iaitu kearah klien.
  • Menunjukkan kepada klien yang kaunselor itu berminat mendengar.
b)  Ekspresi Muka
  •  Berseri sewaktu menerima klien
  • Tidak muram agar klien tidak berfikiran mengganggunya.
c)   Tentangan Mata
  • Pembimbing menanti apa jua yang diperkatakan oleh klien.
  • Mengalihkan pandangan mata jika klien berasa malu.
d)  Soalan Terbuka
  • Klien bercakap dengan panjang lebar.
e)   Dorongan minimum untuk bercakap
  •  Gerak isyarat, anggukan kepala, perkataan tunggal, perawatakan badan atau ulangan perktaan-perkataan penting.



2. KEMAHIRAN MENDENGAR
  • Carl Rogers, seorang kaunselor hendaklah mendengar secara aktif. 
  •  Tentangan mata dikekalkan sehingga klien itu bercakap
3. KEMAHIRAN MENYOAL
  • Mendapat lebih banyak maklumat
  • Soalan tertutup hanya memerlukan jawapan ‘ya’ atau ‘tidak’
  • Soalan terbuka hanya memerlukan penghuraian
4. KEMAHIRAN MEMAHAMI
  • Berusaha memahami masalah, barulah kaunselor akan dapat gambaran yang lebih jelas dan jitu tentang kesulitan yang dihadapi pelajar.
  • Memperoleh gambaran menyeluruh serta latar belakang sesuatu masalah.
5. KEMAHIRAN BEREMPATI
  • Memahami serta merasai apa-apa yang dirasai oleh klien
  • Aspek kognitif (idea atau minda) dan aspek afektif (perasaan)
  • Kepentingan ; Membina hubungan dengan klien
            -Merangsang penerokaan diri
            -Menyemak pemahaman dengan klien
            -Memberikan sokongan
            -Melicinkan komunikasi
            -Meningkatkan tumpuan
            -Menyekat kaunselor
            -Menggalakkan tindakan klien

6.REFLEKSI IDEA
  • Kaunselor itu membalikkan kata-kata klien
  • Membantu klien mencapai kesedaran diri dan kefahaman diri
7.REFLEKSI PERASAAN
  • Aspek emosi klien 
  • Meningkatkan lagi tahap kesedaran klien tentang perasaan sebenar yang dialami.
8. INTERPRETASI
  • Menyemak pemahaman masalah yang dikemukakan klien.
  • Aspek intelek dipentingkan dalam kata-kata klien agar kaunselor memperoleh gemabaran yang lebih jelas mengenai masalah yang dihadapi klien
9. PENDEDAHAN KENDIRI
  • Kaunselor berkongsi maklumat atau pengalaman diri sendiri dengan klien
  • Mestilah releven serta boleh mendatangkan kelegaan kepada klien
10. PEMPARAFRASAAN
  • Kaunselor meringkaskan kenyataan klien dari semasa ke semasa berdarkan perkara yang dicurahkan
  • Meningkatkan pemahaman diri klien tentang masalah yang dihadapinya.
11. KONFRONTASI
  • Konselor mendapati apa yang dinyatakan (kata-kata) oleh pelajar adalah berlainan daripada tindakannya.
12. PEMBERIAN NASIHAT
  • Menjalankan aktiviti mengikut pandangan mereka sendiri.
  • Menurut Hadley, cadangan dan nasihat ialah teknik-teknik yang sama dengan pujukan.
13. KESENYAPAN
  • Klien berhenti bercakap kerana dia berasa tidak selesa untuk memberikan maklumat.
  • Klien sedang mengadakan penerokaan diri iaitu dia akan mendapat celik akal terhadap masalah yang hadapinya.
14.KEMAHIRAN KETIKA INI (IMMEDIACY)
  • Meramalkan perasaan klien dari semasa ke semasa
  • Kaunselor boleh bertutur dalam suasana ‘di sini dan ketika ini’ (here and now).
15. MEMBUAT RUMUSAN
  • Menggulung segala yang dibincangkan dalam sesi kaunseling.
  • Merumuskan perkara-perkara penting yang telah dibincangkan bersama-sama klien.

design by Wanaseoby