Teori Kaunseling
posted by Unknown July 29, 2018 0 comments


LATAR BELAKANG
  • Nama sebenar Watson adalah John Broadus Watson (1878-1958).
  • Beliau dilahirkan di Greenville, South Carolia.
  • Beliau mengambil major dalam psikologi dan minor dalam falsafah serta neurologi di Universiti di Chicago.
  • Beliau telah menghasilkan satu artikel berjudul ‘Psychology as the Behaviorist view it’.
  • Watson merupakan orang pertama mencipta istilah behaviourisme untuk menghuraikan tingkah laku seseorang.
  • Beliau mula melakukan pengajian tentang mental berdasarkan kajian yang dipengaruhi oleh teori pelaziman klasik Pavlor.


TEORI PELAZIMAN KLASIK

  • Teori ini berkaitan tingkah laku manusia iaitu sesuatu refleksi terlazim.
  • Gerakan refleksi akan berlaku secara semula jadi dan tidak memerlukan pengajaran.
  • Manusia pelajari gerak balas untuk menyesuaikan diri dalam situasi baharu.
  • Tingkah laku manusia boleh dikawal dan boleh diramal.
  • Terdapat 3 emosi yang dapat dihurai daripada teori pelaziman klasik iaitu marah, sedih dan kasih sayang.
Kaunselor perlu membentuk emosi yang positif di kalangan pelajar. Suasana bilik kaunseling yang mesra, adil dan berdisiplin dapat membentuk persekitaran psikososial yang positif yang dapat mempengaruhi emosi klien.

PRINSIP 

  • Prinsip kekerapan
Guru boleh mempengaruhi pembelajaran pelajar dengan mengadakan rangsangan yang dapat menghasilkan tindak balas yang positif. 

Sebagai contoh : Memberikan pujian atau penghargaan sekiranya pelajar mencuba jawab soalan yang diberikan oleh guru. Dengan ini pelajar akan rasa dihargai oleh guru.

  • Prinsip tempoh kebaruan
Guru memilih rangsangan yang menyeronokkan.

Sebagai contoh : Guru mengadakan aktiviti menyanyi dan kotak beracun di dalam pengajaran dan pembelajaran. Dengan cara ini pelajar tidak akan merasa bosan dan mengatuk di dalam bilik darjah.

MATLAMAT

  • Modifikasi tingkahlaku melalui perubahan persekitaran.
Contohnya, Bunyi enjin motorsikal dipadamkan dengan kepulangan ayah yang garang menyebabkan kanak-kanak menjadikan gerun hanya dengan mendengar bunyi enjin motor dikenali sebarang rangsangan terlazim.

  • Memahami alam tidak sedar.
Tingkah laku orang dewasa pengaruh perkembangan kanak-kanak.
  • Mengenalpasti konflik masa silam
  • Perubahahan tingkahlaku (behaviour) melalui perubahahn Antecendent atau Consequance.
Peristiwa sebelum merupakan tingkah laku berubaha, tingkah laku adalah selepas suatu peristiwa, kesan meruepakan perkara yang lepas zahirnya suatu tingkah laku.

  •  Didikan kemahiran sosial
Proses kanak-kanak belajar berhubung dengan orang lain mengikut cara yang diterima masyarakat.

KONSEP TEORI

1.Seorang kanak-kanak lelaki bernama Albert yang berumur 11 bulan.
Menunjukkan seekor tikus.
Tidak menunjukkan perasaan takut pada tikus tetapi Albert cuba mencapai tikus tersebut.

2. Bunyi kuat dikeluarkan , Albert menjadi takut dan menangis serta terkejut.
Keadaan ini diulang selama 7 kali.

3. Masuk kali ke 8, Albert menangis dengan kuat apabila melihat tikus walaupun dari jarak yang jauh.



Teori ini merupakan suatu refleksi terlazim yang mudah berlaku secara semula jadi dan tidak perlu dipelajari. Guru perlu membentuk emosi positif dikalangan pelajar dengan mewujudkan suasana bilik darjah yang mesra dan ceria. Oleh itu, teori ini menegaskan 3 jenis emosi seperti takut, marah dan kasih sayang.


design by Wanaseoby